Op maandag 22 januari wordt gestart met de heraanleg van het kruispunt Rederijkerstraat-Rijkswachtstraat met vluchtheuvel. Het plaatsen van de hellingsvlakken en de printbeton op het verhoogde gedeelte zal een viertal weken in beslag nemen (inclusief uitharding). Dit onder voorbehoud van goede weersomstandigheden. Om de toegankelijkheid tot de Rederijkerstraat te blijven garanderen, wordt er een bypass (door middel van beurtelings verkeer) gemaakt over het bestaande voetpad en de groenzone tot in de Rijkswachtstraat. Door de beperkte breedte zal deze tijdelijke werfweg enkel toegankelijk zijn voor personenwagens.

Wagens buiten werfzone plaatsen

Deze werken zullen de nodige hinder met zich meebrengen, waardoor een vlotte toegankelijkheid tijdens de werkuren (8 – 16.30 uur) niet altijd kan worden gegarandeerd. Daarom vragen wij om de voertuig(en) buiten de werfzone te plaatsen en dit tussen 8 en 16.30 uur tijdens de werkdagen.

Verdere planning

In de eerste fase is de aannemer klaar met het plaatsen van de onderfundering. De boordsteengreppel werd afgelopen vrijdag gegoten. Ter voorbereiding van een volgende streng van om en bij de 50 meter is de zone asfalt opgebroken. De riolering wordt deze week geplaatst.

Vertraging

Er is op heden een vertraging van om en bij de drie weken waardoor de eerste fase pas in de tweede helft van februari af zal zijn. Het grootste deel van die vertraging komt door de sneeuw en regen van de laatste weken. Bij die drie weken is het plaatsen van de extra rioolstreng in fase twee alvast meegerekend, wat een kleine voorsprong in de tweede fase betekent. Als einddatum blijven we streven naar het bouwverlof deze zomer wat volgens de planning zeker haalbaar blijft.

Fietspad

Zoals al gekend zal het fietspad niet in beton (wat eerst voorzien was), maar in de speciaal door Lithobeton ontworpen rode fietspadklinkers zijn. Deze zijn dus rood van kleur en hebben een extra groot formaat van 15 centimeter op 30, wat voor minder voegen zorgt. Ook hebben ze geen vellingkant wat zorgt voor een beter rijcomfort.

De reden voor deze aanpassing is dat de meeste nutsleidingen onder het fietspad liggen. Door de verouderde en leegstaande woningen langs de weg zullen er in de komende jaren veel nieuwe aansluitingen worden aangevraagd van de nutsmaatschappijen. Bij elke nieuwe aansluiting moet het fietspad worden uitgebroken om de werken uit te voeren. Doordat we nu kiezen voor klinkers zullen deze herstellingen na uitvoering niet meer zichtbaar zijn. Als we dit niet zouden hebben gedaan, dan zou het fietspad er binnen enkele jaren uitzien als een lappendeken.