Op 29 augustus keurde de gemeenteraad het aanbestedingsdossier van de wegenis- en rioleringswerken van de Keiemdorpstraat, Streuvelstraat en Oude Keiemweg goed. Hieraan ging een inspraaktraject met de inwoners vooraf.

Een aangepaste weginfrastructuur dwingt een aangepaste rijstijl af. Het ontwerp omvat volgende maatregelen:

–         Betere zichtbaarheid ter hoogte van de school door o.a. aangepast materiaalgebruik, inrichting en het invoeren van een ‘kiss and ride’-zone.

–         Het dorpsplein aan de kerk: de rijloper in een ander materiaal dan de rest en wegneembare paaltjes.

–         De aantakkingspunten van de Streuvelstraat, de Oude Keiemweg en de Dodepaardenstraat op de Keiemdorpstraat worden zo ingericht dat voertuigen moeten stoppen om op en af te rijden.

–         De inplanting van bomen in de parkeervakken creëert een poorteffect dat verkeersremmend werkt.

–         Er wordt een lichte asverschuiving voorzien in de Streuvelstraat zodat het verkeer wordt afgeremd.

 

Diksmuide: fietsstad

Heel wat scholieren uit Leke fietsen door Keiem om vervolgens via de Oostendestraat naar Diksmuide te rijden. De fietssuggestiestroken op de noord-zuidas (Keiemdorpstraat) zullen de veiligheid verbeteren.

 

Versterken van de beeldkwaliteit door een kwalitatieve inrichting.

In het ontwerp werd een specifieke materialengebruik voorzien voor het kerngebied en het verblijfsgebied.

–         De rijloper van het kerngebied wordt uitgevoerd in uitgewassen beton, de rest in asfalt. De omgeving van het dorpsplein wordt verder ingericht met een minerale steen.

–         Het groene open plein van de Tramstatie is samen met de platanenrij de enige herinnering aan het vroegere tramstation van Keiem. De platanenrij staat op de vroegere trambedding. Door op deze plaats de hoofdbushalte te voorzien, zal hier terug meer dynamiek komen.

–         Ter hoogte van de Belgische militaire begraafplaats zal een busstrook worden voorzien.

 

Ruimte voor het sociale leven & dorpssfeer

–         De inrichting van het dorpsplein is zo ontworpen dat tenten, terrasjes en dergelijke comfortabel kunnen worden geplaatst.

–         Op het dorpsplein komt een zitelement ter hoogte van het herdenkingsmonument.

–         Het pleintje naast het ontmoetingscentrum wordt ingericht als buitenruimte.

–         Er komt een doorsteek langs de achterkant en zijkant van het ontmoetingscentrum. Het doorsteekje takt ook aan op de achterliggende nieuwbouwwoonwijk.

 

De natuurbeleving versterken door dorpspoorten te creëren

–         In het zuidelijk deel van de Keiemdorpstraat komt meer groen in de vorm van boomplantvakken.

–         In de Streuvelstraat zal een slordige grasstrook worden verlegd en komen nieuwe bomen.

–         Het herdenkingsmonument op het dorpsplein krijgt een frisse groene inrichting.

–         Het braakliggend terrein naast het ontmoetingscentrum krijgt een groene en functionele inrichting.

–         Rond het plein aan de Tramstatie wordt de haag vervangen door een lage beplanting.

–         In het noordelijk deel van de Keiemdorpstraat blijft de bestaande platanenrij behouden en wordt een extra graszone voorzien.

 

Kostenplaatje

De totale kostenraming voor de werken bedraagt 5.409.520,18 euro, waarvan 2.412.847,04 euro ten laste van de stad. Op het stadsaandeel werden diverse subsidies bekomen van in totaal 350.475,63 euro.