De Roeselarestraat (vanaf de Maagdhoek) en de Esenweg (tot aan het kruispunt Maagdhoek-Kapelhoekstraat) krijgen vanaf begin juni nieuwe ondergrondse elektriciteitsleidingen, nieuwe energiezuinige verlichtingspalen (met ledverlichting) en nieuwe voetpaden. De werken zullen zo’n tien maanden in beslag nemen, zonder onvoorziene omstandigheden.

Verkeer

In een eerste fase (werkzone Roeselarestraat-Esenplein) is het stuk Esenweg tussen de rotonde en de Vladslostraat open voor plaatselijk verkeer in beide rijrichtingen. Verkeer van en naar Vladslo kan dan dus nog door. Zodra de werken in een volgende fase belanden (werkzone: Esenweg vanaf Vladslostraat tot Maagdhoek/Kapelhoekstraat), is enkel nog plaatselijk tweerichtingsverkeer mogelijk tot aan de Maagdhoek/Kapelhoekstraat. Verkeer kan dan van Vladslo wel nog richting Diksmuide, maar omgekeerd niet meer.

Omleiding Esen

De Kruisstraat is tijdelijk eenrichtingsverkeer vanaf de Klerkenstraat richting Roeselarestraat. In de Maagdhoek geldt eenrichtingsverkeer vanaf de Esenweg tot aan de Kruisstraat en omgekeerd vanaf de Roeselarestraat tot aan de Kruisstraat.

Lijnbussen

De lijnen 31 en 32 rijden tijdens de werkzaamheden niet door Esen. De haltes Eikhof, Dorp, Kruis, Cafe Moto-Sport, Roggeveld en Zarren Zuivelfabriek worden dan ook niet bediend.

Er zijn tijdelijke vervanghaltes voorzien aan de rotonde bij de Esenweg en in de Esenstraat in Zarren.

Voor alle actuele info kun je terecht op www.delijn.be of de app van De Lijn.

Werfzone

De werkzaamheden zijn opgedeeld in vier zones:

Werfzones Roeselarestraat-Esenweg

  • Zone 1: Esen-Kruis tot aan de basisschool (incl. Warestraat)
  • Zone 2: Basisschool tot Esenplein
  • Zone 3: Kerk tot tegen spooroverweg
  • Zone 4: Apotheek tot Maagdhoek

Aanpak

De aannemer legt eerst de nieuwe ondergrondse leidingen aan in het voetpad. Zodra de nieuwe leidingen in gebruik genomen kunnen worden, stelt de nutsmaatschappij het oude elektriciteitsnet buiten gebruik.

In een volgende stap plaatst de aannemer de nieuwe verlichtingspalen om vervolgens zowel de bovengrondse leidingen als betonnen verlichtingspalen te slopen. Als die werken achter de rug zijn, is het tijd voor de heraanleg van de voetpaden.