hier zal het leuk vertoeven zijn … 

De ontwerpers brachten de schoonheid van het stadscentrum op de voorgrond. Het karakter van onze minerale stad, de groene accenten en de eenheid in gevels en kleuren zijn alvast een mooie startsituatie. We streven niet naar een compleet nieuw stadsbeeld. De kunst bestaat erin om nog meer samenhang te krijgen in het centrum.

 

De auto is welkom, maar te gast

Fietsers krijgen meer ruimte in het centrum door wegprofielen te versmallen, éénrichtingsverkeer in te voeren of op bepaalde plaatsen enkele parkeerplaatsen weg te nemen. De doortochten worden beter afgestemd op langzaam verkeer. Zo zal maximaal worden gestreefd naar het voorzien van duidelijke fietspaden of fietssuggestiestroken. Het sluipverkeer in het centrum, vooral op de west-noordas (= Gen. Baron Jacquesstraat-Grote Markt en Kleine Dijk – Grote Dijk), zal aangepakt worden.

Op naar een bruisende winkelstraat!

Op vandaag wordt de Generaal Baron Jacquesstraat geconfronteerd met veel sluipverkeer. Bovendien zijn auto’s dominant aanwezig in het straatbeeld. Leegstand en de verouderde inrichting zijn knelpunten. De scholieren gaven aan dat in deze straat te weinig ruimte is voor de fiets. De toekomstige Generaal Baron Jacquesstraat behoudt z’n verkeersfunctie. Door over te gaan van tweezijdig naar éénzijdig parkeren komt meer ruimte voor fietsers, kuierzones en inrichtingsaccenten. Een flexibele inrichting biedt meteen ook de mogelijkheid om de straat bij speciale gelegenheden volledig af te sluiten.

Banner_G.B.Jacquesstraat


En onze handelaren … daar zijn we trots op! 

 

Diksmuide lanceert de campagne ‘Proeftuinen voor de Middenstand’. Het is de bedoeling om handelaren te ondersteunen, ze mee zichtbaarheid te geven in de stad maar vooral om hen trots te laten zijn op zichzelf, hun zaak en de stad waarin ze wonen/werken. De dienst lokale economie trekt het project.

Het project wil handelaars de kans geven om een langetermijn winkelstrategie te ontwikkelen gekoppeld aan enkele creatieve, vernieuwende acties die nauw aansluiten bij de USP (Unique Selling Point) van de kernen. Een enthousiaste werkgroep, bestaande uit zowel handelaars als inwoners werd opgericht en bepaalde de USP van Diksmuide: boter, kaas en zuivel met een hippe en creatieve toets.